dimarts, 18 de maig del 2010

Consells pràctics a l’hora d’explicar un conte


Els beneficis de la lectura en veu alta

La majoria d’estudis sobre els beneficis de la lectura aconsellen començar a explicar contes des dels primers mesos de vida.
Mitjançant la lectura de contes:
• S’estableix un vincle afectiu entre els pares i el nadó.
• Es facilita un correcte desenvolupament del llenguatge.
• L’infant es familiaritza amb les paraules i el seu significat.
• Es potencia la seva capacitat d’observació, d’atenció i concentració.
• L’infant podrà entendre el món que l’envolta i l’ajudarà a superar les seves pors.
• L’infant s’endinsarà en el llarg camí d’assoliment de la capacitat lectora acompanyat d’un adult.

Què poden fer els pares?
3 a 12 mesos
• Sostenir al nadó en una posició còmoda.
• Assenyalar i anomenar les figures.
• Atendre les instruccions que dóna el nen, per exemple, seguir o parar. Ell marca el ritme a l’hora de passar les pàgines.
12 a 18 mesos
• Deixar que el nen controli el llibre.
• Preguntar on és tal? I que l’infant l’assenyali.
• Trobar una posició còmoda per als pares i els nens.
18 a 24 mesos
• Relacionar els contes amb les seves experiències viscudes.
• Incloure els contes en la rutina diària. Preguntar què és? I donar temps per respondre.
• Deixar que el nen completi les frases.
24 a 36 mesos
• Preguntar què és?
• Relacionar contes amb les seves experiències viscudes.
• Repetir el conte preferit del nen.
• Seguir amb la rutina establerta respectant el temps destinat a explicar contes.
A partir de 3 anys
• Preguntar què passa?
• Deixar que el nen expliqui el conte.
• Animar al nen a que dibuixi algun personatge del conte.

Les editorials dedicades al món infantil tenen moltes col•leccions de llibres per als més petits.
En els primers llibres la importància recau en les formes, els colors i les imatges. Han de ser llibres realitzats amb materials resistents, perquè l’infant els farà servir com un objecte per jugar.
En destaquem: Contes per al bany.
 Contes desplegables, que poden prendre formes diverses en obrir-los.
 Contes interactius, amb pàgines en relleu que s’activen mitjançant solapes.
 Contes amb so i cançons per jugar i escoltar.
 Contes de pictogrames, que són dibuixos que substitueixen les paraules.

I ÉS UN GAT I ÉS UN GOS I AQUEST CONTE JA S’HA FOS...

imatge: www.polarbeargallery.com

1 comentari:

Pilar ha dit...

Hola,
Gràcies per aquest blog. És interesantíssim!!!!
Em sembla un projecte i una idea molt bona.
Hem d'explicar més contes, a més, a més, que també la nostra tarea com pares, educadors... és que els nens i joves agafin el gust per la llectura.
A per ell!!!
Gràcies.
Salutacions,