dimecres, 12 de maig del 2010

ANEM A FER XIP-XAP

L’aigua és un instrument d’enriquiment bàsic pels nens des dels primers mesos de vida extrauterina.
• Es formen, creixen i neixen envoltats d'aigua. Així com el líquid amniòtic és el medi bàsic d'enriquiment del fetus a l'úter de la mare, l'aigua també ho és des dels primers mesos de vida extrauterina. Per això, la natació és una de les activitats físiques més completes per a potenciar el desenvolupament dels nadons i millorar-ne la coordinació, l'equilibri i la força muscular, a més de proporcionar nombrosos beneficis psíquics.
• No obstant això, la natació per a nadons té poc a veure amb el fet de nadar o d'aprendre a nadar: és una forma d'estimular el nounat en el medi aquàtic. Per això, en cap cas no adquiriran les habilitats necessàries per a desenvolupar l'autonomia necessària en l'aigua i aprendre els moviments propis que requereix la pràctica de la natació. Els infants no estan, des del seu desenvolupament maduratiu, preparats per a lliçons formals de natació, fins als 4 anys. Abans d’aquesta edat són massa petits per a desenvolupar l’autonomia en l’aigua i adquirir els moviments propis de la natació.
La natació per nadons es defineix com una activitat joc-plaer-estímul-experiència-afectiva.

Els recents nascuts estan perfectament dotats d’una varietat de reflexes que fan possible el progressiu desenvolupament d’una conducta adaptada al medi aquàtic. Limitar les experiències dels primer anys de vida a l’estada al bressol o al cotxet, significa reduir el desenvolupament tant físic com intel.lectual del nostre nadó, en un dels períodes més importants de la seva vida.
Tots els psicòlegs i pedagogs reconeixem la importància dels primers anys de vida de les persones i, tot i així, no posem prou atenció a aquest període de vida.

Beneficis de la natació en els més petits...

• Desenvolupament psicomotor- El nadó que encara no camina troba, a l’aigua, la possibilitat de moure’s tridimensionalment, amb molta més llibertat i continuïtat de moviments.
• Reforça el sistema cardiorespiratori- Es reforça el cor i els pulmons i s’augmenta la oxigenació i trasllat a la sang.
• Ajuda a adquirir nocions de desplaçament i distància, la qual cosa afavoreix un equilibri i una coordinació motriu superiors. A més, la seva alineació postural es veu afavorida.
• Ajuda al nadó a començar a conèixer les seves possibilitats i limitacions. Li facilitarà sentir-se segur.
• Ajuda al sistema inmunològic
• Ajuda a la socialització i obre possibilitats lúdiques i de compartir
• Ajuda al nadó a relaxar-se
L’aigua reforça el vincle d’amor i confiança entre la mare o el pare i el nadó, fent que tots dos comparteixin una experiència que reforça la relació afectiva i cognitiva entre la tríada mare-pare-nadó.

Quan pot començar anar a la piscina?
L'edat recomanable perquè el petit de la casa gaudeixi del primer bany a la piscina són els 3-4 mesos. Una vegada que el nadó ja manté el cap dret i el seu sistema immunològic ha madurat. No obstant això, convé consultar amb el pediatre aquesta decisió.
Fins als 4 mesos de vida el nadó conserva una sèrie de capacitats que afavoreixen la seva adaptació al medi aquàtic. A partir dels 8 o 9 mesos el nadó perdrà alguns reflexos innats determinants i necessitarà aprendre'ls. Els nadons es caracteritzen per la seva capacitat de surar, de moure el cos dins de l'aigua de forma relaxada i de mantenir el reflex d'apnea basat a tancar la glotis, de manera que no s'empassen aigua ni experimenten la sensació d'ennuegar-se.


Pautes que cal seguir a la piscina

• A començament de curs les sessions seran curtes, de 10 o 15 minuts, perquè el nadó s'acostumi a poc a poc. Després no convé sobrepassar la mitja hora per a evitar que l'infant es cansi.
• Dels horaris, el més apropiat és que les sessions de natació no trenquin el ritme diari habitual.
• Els primers dies és recomanable que el menor entri a l'aigua i en surti lentament i amb calma perquè no s'espanti. Ni forçar-lo mai a fer una cosa que no vulgui.
• Si el petit té fred, està incòmode o plora massa més val treure’l de la piscina.
• Un nen malalt no s'ha de banyar fins que no estigui completament restablert.
• Cal que l’activitat sigui una experiència de plaer al nadó.
• Sempre que un nadó està a l’aigua, un adult ha de ser-hi amb ell/a.
Paper de l’adult

L’infant és qui proposa i l’adult el guia.

Cal crear un ambient relaxat per a que tots puguem gaudir de l’aigua.

L’adult, mare o pare, és el conductor del procés d’aprenentatge. L’adult cal que comprengui i estigui convençut de que la seva presència és necessària perquè en la pròpia expressió de la seva cara el nadó troba la seguretat afectiva, l’aprovació del que fa, la protecció que significa estar en els seus braços,...


L’adult ha de reconèixer i respectar cada situació i així permetre el moviment, l’exploració, l’observació, el moure’s, l’enfadar-se, estar disconforme, alegre,... tot allò que l’infant necessiti per a sentir-se “lliure”.
S’ha de donar temps al nadó, deixant-lo començar i acabar cada acció sense intervenir-hi, donant-li seguretat i confiança i alhora llibertat.

Annabel Giménez Montcusí
(Basat en un article de l’autor J. Antonio Hernández, a la web I- Natación, en la qual podeu trobar aquests aspectes i molts d’altres.)

Bibliografia
Molt aviat, a la teva biblioteca, podràs gaudir dels següents documents:
- Barbany Grau, Gemma. Los Bebés en el agua : una experiencia fascinante. Barcelona : Paidotribo, 2007.
- Ahr, Barbar. Nadar con bebés y niños pequeños : diversión en el agua para usted y su hijo. Barcelona : Paidotribo, cop. 2006
- Ahr, Barbara. Nadar con bebés y niños pequeños : ejercicios lúdicos para favorecer el movimiento precoz en el agua. Barcelona : Paidotribo, 2003.
- Carmona, Maru. Como pez en el agua : juega y nada con tu bebé. Barcelona : Hispano Europea, DL 2005.
- Moreno Murcia, Juan Antonio. Manual de actividades acuáticas en la infancia : para bebés y niños de hasta seis años. Barcelona [etc.] : Paidós, cop. 2004.
- Pansu, Claudie. El Agua y el niño : un espacio de libertad. Barcelona : Inde, 2002.